Publicerad: 2012-01-26 00:00
Läs upp
Hemma bäst. Skola innanför hemmets röda väggar ger tryggare barn.
Foto: Hasse Holmberg/SCANPIX
Laddar...

Hemmet bättre än skolan

Regeringens beslut att så gott som förbjuda hemskolning drabbar föräldrar som vill ge sina barn en så bra utbildning som möjligt, skriver Jannes Jonschimms med flera.

Måndagen 21 november fick så äntligen de barnhemsbarn som vanvårdades under åren 1920-1980 en ursäkt av staten. Tyvärr riskerar den ursäkten att bli meningslös, då staten inte har lärt sig något alls av sina misstag.

22 juni 2010 röstade Alliansregeringen igenom den nya skollagen som effektivt förbjuder hemundervisning som legitim undervisningsform. Det gör Sverige till den första, och enda demokratin som har förbjudit hemundervisning.

Att riksdagen nu igen begår ett sådant övergrepp på Sveriges familjer beror på lika delar statsfundamentalistisk ideologi som djup okunskap om hemundervisning som pedagogisk form.

Redan innan lagens antagande har hemundervisning aktivt motarbetats av politiker i Sveriges kommuner och antalet familjer där barnen hemundervisas har i Sverige varit betydligt lägre än hos våra nordiska grannar där undervisningsformen är fullt accepterad. Men i och med denna lag har det uppstått en situation där hemundervisande familjer tvingats i landsflykt på grund av förföljelser från Socialstyrelsen.

Rätten att hemundervisa sina barn är skyddad av Europakonventionen och en likvärdig utbildningsform till skola. Men ytterst så är det en filosofisk och principiell fråga: Vem har det yttersta ansvaret för våra barns utbildning? Är det föräldrarna eller är det staten? För statsfundamentalisterna är svaret enkelt: Våra barn tillhör staten och föräldrarnas roll i barnens liv bör på alla vis begränsas genom icke valbar förskola, dagis och sedermera skola.

De föräldrar som motsäger sig detta system och vill välja ett annat liv måste det per definition vara något suspekt med, eftersom det system vi har, enligt statsfundamentalisterna, är det bästa möjliga. Föräldrar som då vill hemundervisa sina barn döms på förhand ut som religiösa fanatiker som vill isolera sina barn och förvägra dem en god utbildning. Inget kunde vara mer felaktigt.

1998 gjorde Dr Lawrence Rudner, vid University of Maryland, den hittills största studien på hemundervisade barn. Dr Rudners resultat är lika tydliga som de är slående: Hemundervisade barn har inte bara likvärdiga akademiska och sociala resultat som de barn som går i skola, utan faktiskt bättre. Att bli undervisad av en utbildad lärare i en skola ger ingen fördel framför att bli undervisad av sina föräldrar hemma. Även i de fall då föräldrarna själva är lågutbildade.

Anledningen till detta tros vara att hemundervisning fungerar efter andra principer än skolundervisning. En trygg och stabil miljö med en nära anknytning till den undervisade föräldern är betydligt viktigare än att den som undervisar är certifierad lärare.

Dessa vetenskapliga fakta vägrar alliansregeringen ta till sig av ideologiska skäl. I stället är det utbildningsminister Jan Björklunds (FP) lika enkelspåriga som ovetenskapliga budskap om ordning och reda som gäller. En majoritet av de familjer som hemundervisar gör detta just av pedagogiska orsaker. För att denna undervisningsform passar deras barn bättre.

Att få göra dessa val som förälder borde vara en självklar rättighet. Alva och Gunnar Myrdal kunde inte ha gjort det bättre. De hade varit stolta över den sociala ingenjörskonst som bedrivs av regeringen. Följer inte föräldrarna den satta normen, ska barnen tas ifrån dem.

Det räcker inte med att enbart riva upp den nya skollagen. Vi måste ha ett fullständigt paradigmskifte i samhället där det är självklart att det är föräldrarna, och inte staten, som har det yttersta ansvaret för våra barn, och rätten att välja undervisningsform. Tyvärr har vi en maktfullkomlig regering som inte har lärt av historien.

Vi som har lärt av historien kan föreställa oss, 50 år framåt i tiden, en ceremoni lik den som skedde i Stockholms stadshus där staten återigen tvingas be om ursäkt, nu till de hemundervisade barn som blev kidnappade från sina föräldrar eller tvingades i landsflykt. Vi kan bara hoppas att den regeringen kommer att ha lärt sig av tidigare misstag.

Jannes Jonschimms

ordförande Geijerska Studentföreningen

Henrik Hall

vice ordförande Geijerska Studentföreningen

Daniel Fjellström

skattmästare Geijerska Studentföreningen

UNT 26/1 2012



Kommentarer till artikeln
Svar 2 till Göran Lantz
De du pratar om, de som har problem med försämrad socialt umgänge, hur många av dem är hemundervisade? Jag skulle gissa att en stor majoritet (kanske t.o.m alla?) gått i vanlig skola? Det kanske t.o.m är där som problemet kommer från? När hemundervisare umgås brukar det vara väldigt mycket spontanlek och spontanidrottande. Jag säger inte det här bara för att säga emot dig, utan för att det är sant.
För att använda ditt uttryck, det är otroligt naivt att tro att skolan inte påverkar negativt på det sociala livet för barn som går där. Nej, inte för alla, men för en del. Ofta mer än för hemundervisare. Kanske det visst är ett lämpligt motmedel, varför inte?

Viktoria Berkestam Drysén, 03 feb 2012 kl 11:12
Svar 1 till Göran Lantz
Hej Göran, jag vet inte vilken planet du befinner dig på, men jag är på planeten jorden. Trevligt att kommunicera med någon på en annan planet, hur ser det ut där du är?
Jovisst kan hemundervisning påverka barns sociala träning, men varför tror du att det måste vara negativt? Jag har inte sett några bevis på att det har negativ påverkan på barns sociala förmågor, snarare tvärt om. Jag pratar inte om specifika fall utan alla i Sverige. Jag känner och har träffat mer eller mindre alla hemundervisare i Sverige, och Novas dotter är inget undantag.

Viktoria Berkestam Drysén, 03 feb 2012 kl 11:10
Dagens svar 2 till Per Pehrsson
Ja, jag håller med, det är något som inte stämmer när svenska barnfamiljer blir tvugna att fly landet för att få leva med sina barn i fokus. Problemet är inte att vanlig skola är så fruktansvärd, utan att man i Sverige inte har något val. Att man i Sverige TVINGAS att göra på ett specifikt sätt, och om man väljer något annat så blir man så dåligt behandlad att politisk flykt blir ett attraktivt alternativ gentemot att stanna och forsätta bli behandlad på detta sätt av svenska politiker och myndigheter. Det är där problemet finns.
Viktoria Berkestam Drysén, 03 feb 2012 kl 10:51
Dagens svar 1 till Per Pehrsson
Intressant att man ?lätt kan se? det, eftersom det inte alls är sant. Jag känner de flesta hemundervisarna i Sverige och väldigt många i andra länder också, de är inte rikare än andra. I många fall är de tvärt om. Men de väljer sina barn välbefinnande framför ekonomisk framgång. Bland hemundervisande föräldrar i Sverige finns det både högutbildade och icke-högutbildade, föräldrarnas utbildningsnivå spelar ingen större roll.
Viktoria Berkestam Drysén, 03 feb 2012 kl 10:50
@nova
Nej, social träning sker inte bara i skolan. Men om du läser vad jag skriver så har det sociala umgänget hos barn och ungdomar under en längre tid försämrats. Man umgås inte lika mycket med kamrater efter skolan. Du ser inte lika mycket spontanlek och spontanidrottande ute på gårdarna.

Det är otroligt naivt att tro att det inte påverkar negativt inom det området om man också tar bort det som idag är det dominerande sociala umgänget för barnen, skolan.

Grattis till att just du har en så social dotter. Men hon är inte representativ. Den sociala kontakten inte bara hos barn utan även hos oss vuxna är under stark försämring. Ökat arbete i hemmet för de vuxna och skolgång i hemmet för barnen är inget lämpligt motmedel mot det.
Göran Lantz, 03 feb 2012 kl 10:41
Social träning
Jag tycker att perspektivet av och, tom uttrycket, "social träning" är mycket underligt. I vårt liv finns det sociala situationer på hela tiden på massor av olika sätt.

Att detta skulle vara något som bara tillhandahålls i skolsituationen är ju en väldigt begränsad bild.

Min dotter, som är "hemma" har vänner i alla åldrar, från 2 - 70. Hon är mycket social, nyfiken och öppen i mötet med människor och har en stark känsla för integritet, att hon är fri att känna vem hon tycker om/litar på att vara med och inte. Hon umgås med grannar, är god vän med "folket" i affären, på posten, på cafeer vi går till, dem hon möter på tåget, på resor, mina kollegor och på kurser och utbildningar vi går och hon leker med barnen i området på eftermiddagar och helger.

Social träning? Liv skulle jag säga...
Nova, 01 feb 2012 kl 15:37
Social träning och kamrater
De som påstår att hemundervisning inte skulle påverka barns sociala träning negativt och deras förmåga att få kamrater och komma in i den gemenskapen som barn skapar med sina skolkamrater, vilken planet lever ni på?

I en tid när man börjar varna för, och forska kring, de negativa konsekvenser det blir för VUXNA människor med det allt mer utbredda arbetet i hemmet vad gäller socialt umgänge och den stimulans som umgänge med andra människor ger, så påstår ni att barn ska gå opåverkade genom sådant?

Social träning är inte att lära sig umgås med den egna familjen, det är att lära sig umgås med andra människor. Barn tappar mycket sånt idag ändå genom TV/dataspel och "umgänge" via nätet efter skoltid. Ta bort skolgången också, så blir katastrofen total.
Göran Lantz, 31 jan 2012 kl 16:27
Lyxproblem?
Per.

Detta är en lag som tar bort människans rättighet till frihet, det är en lag som är ett brott mot både de Mänskliga Rättigheterna och mot EU lag.

Att kalla en sådan lag, och dess konsekvenser, för ett lyxproblem, det tycker jag är riktigt otäckt.

Det är faktiskt människor och deras liv som vi talar om här!

Tänk ut någonting som du gör/lever i ditt liv... något som inte skadar någon annan och som betyder väldigt mycket för dig; tex att gå i skogen, titta på TV eller spela fotboll. Tänk dig sedan att staten kommer och säger till dig att du inte får göra det och att om du gör det kommer du att få höga viten eller för din familj att tas ifrån dig.

Vore lite tokigt va?!

Detta betyder jätte mycket för mig och min familj...

Och i min vardag känns det absolut inte som ett lyxproblem
Nova, 31 jan 2012 kl 13:14
Högröstad (men liten) opinion
Man kan lätt se att det här är ett lyxproblem för folk med pengar, fria yrken och möjligen hög utbildningsnivå.

Hur kan det vara så fruktansvärt att ha barnen i en helt vanlig skola så att man istället väljer att flytta till ett annat land? Det är något som inte stämmer här.
Per Pehrsson, 30 jan 2012 kl 15:12
Enkel jordnära 2
Landsflykt är inte för oss "struntprat" eller "trams" utan en högst närvarande, verklig faktor för vår framtid. Vi kommer att behöva lämna våra vänner, familj och den kultur vi lever i här. Kanske komma tillbaka om 9 år när vi är fria att vara oss själva och leva så som vi vill i det här landet?

Dom argument som ni båda ovan lägger fram grundar sig på oerhörd okunskap om vad som faktiskt pågår i världen idag, och kanske är det så att ni båda är exempel på de svenskar som Fredrik Härén talar om i sin föreläsning nedan. Se länk.

http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE

... avslut i nästa kommentar...
Nova, 29 jan 2012 kl 20:53
Enkel jordnära 3
Jag skulle vilja påstå att den styrka, fantasi, kreativitet, mod och energi som krävs för att faktiskt klara av att omvandla denna landsflykt till ett fritt, kreativitet lärande är just det som framtiden behöver i nästa generation. Detta, tror jag, att om du som rekryterare inte skulle värdera eller kanske ens känna igen, då ligger du väldigt illa till i den framtid vi går emot.

Susanna Nova
Nova, 29 jan 2012 kl 20:54
Enkel jordnära 1
Hej,

Tack Victoria för fina inlägg.

Jag vill bara berätta att jag känner mig varken som en kuf, tokreligös eller som en person med konstiga politiska åsikter.... utan snarare som en enkel jordnära, djupt vis kvinna med stor erfarenhet av att leva och arbeta internationellt.

I mitt liv har jag bott i långa perioder i USA, Australien och i andra delar av Europa. Där är hemundervisning ett likvärdig och tom högt respekterat alternativ till skola och det har blivit helt självklart för mig att hemundervisning är en del av min livsstil. När jag för 7 år sedan fick min dotter så har jag vetat att detta är det sätt vår familj vill leva och lära.

forts följer i nästa kommentar...
Nova, 29 jan 2012 kl 20:50
Ungefär som att mäta kuklängd mellan svarta o vita.
Hur många hade erektion vid den "forskningen" tex? Med det menas att antalet personer inom "forskingsområdet" erat är rätt försumbart alltså. Hur många ungar indroktineras i hemmen numera? Hur kan man jämföra dom med några ungar som "utbildas" utanför hemmen? Är dom indoktrinerade ungarna muslimer eller bara vanliga livets ordare? Bor dom andra stackars "motståndarna" i Gottsunda eller kanske bland dom uppnästa moddarna i svinstian sunnersta? Svaret stackars akademikeridioter som ska vända på precis allt. Är att det är rätt synd om människan, nu som förr. Fast nuförtiden behöver inte MorMor klappa tvätten nere vid Fyrisån mitt i vintern.
Janne Johansson, 27 jan 2012 kl 20:10
Man blir mörkrädd...
när man förstår hur trångsynt folk är i det här landet. Är du det minsta annorlunda, välja du ngt som avviker från normen, då är det kört. Ett konstigt samhälle som kalla sig för individualistisk men tillåter ingen verklig individualism. Egentligen är alla rädda för det. Alla får vara individualister men bara på ett sätt. Min man och jag är läkare. Jag har valt att stanna hemma hos barnen. Familj går före pengar. Jag är deras mor och det är mitt ansvar, inte statens, att fostra mina barn till dugliga människor. Problemet med individualism är att man glömmer bort hur viktig familjerelationer är för barn inte minst för att de ska lära sig ngt. Familj är viktigare än allt staten kan erbjuda. Vi kommer att flytta till frankrike nästa år för att kunna hemundervisa när dottern blir skolpliktig.
owaki, 27 jan 2012 kl 18:23
Modig artikel!
Vi har gått i landsflykt pga politiska påtryckningar, så sant är det ju..
Vilket däremot inte är sant är att vi skulle vara religiösa fanatiker som isolerar våra barn o ej arbetar.
I likhet med flertalet svenska hemundervisande, har vi funnit en annan utbildningsform än skolans där ingen lärare eller rektor kunnat garantera oss en bättre utveckling för våra barn, snarare har dom uppmuntrat oss att fortsätta.
Barnen träffar såklart ofta andra vuxna o barn - det finns fler sociala mötesplatser än skola, oftast betydligt mindre uppdelade mellan kön ålder och oliktänkande. Däremot finns det idag barn i skolan som känner sig isolerade och ensamma och det är förstås en tankeställare ..Uppmuntrar med att ta reda på mer och googla pedagogiken Unschooling. Mvh,från Finland,
Cina vice ordf Rohus
Cina Wallén, 27 jan 2012 kl 16:12
Svar 3 till Svante Nevéus
Det är tyvärr inte trams, det där med landsflykt. Jag känner, som jag skrev tidigare, flera familjer som tyvärr fått fly landet. Jag tänker själv hemundervisa mina (framtida) barn, jag vill ge dem samma underbara uppväxt som jag själv hade, samma möjligheter som jag själv fått. Om det fortfarande är lika omöjligt att hemundervisa i Sverige då som nu, då kommer Sverige förlora ännu en skattebetalare, för jag kommer inte stanna. Jag kommer i så fall bli ytterligare en svensk politisk flykting. Tyvärr.
Viktoria Berkestam Drysén, 27 jan 2012 kl 14:52
Svar 2 till Svante Nevéus
Många hemundervisande familjer som jag känner har fått välja andra sätt att tjäna pengar än det vanliga där båda jobbar heltid samtidigt. Föräldrarna i en del familjer jobbar hemifrån, eller åtminstone ena föräldern. I en del familjer jobbar föräldrarna olika tider, så att det alltid finns en förälder tillgänglig för barnen. En del familjer väljer att endast en av dem jobbar så den andra kan vara hemma med barnen. De lever ofta på mindre pengar än en del andra, men de väljer sina barns välbefinnande framför ekonomiska framgångar.
Viktoria Berkestam Drysén, 27 jan 2012 kl 14:51
Svar 1 till Svante Nevéus
Det är en av de allra vanligaste fördommarna om hemundervisade personer att de inte kommer fundera socialt, att de inte kommer kunna passa in i det sociala samspelet när de är barn eller när de kommit upp i vuxen ålder. Precis som de flesta fördommar så är det INTE SANT! Ingen som har träffat hemundervisare tror längre på denna falska fördom, det är bara de som aldrig träffat hemundervisare som gör det. Varken jag eller någon av de hemundervisare jag träffat har större problem socialt än de som gått i skolan, ofta tvärt om! Det är bra sorgligt att en fördom som denna kan leva kvar när det finns så otroligt mycket forskning som visar på det motsatta. Att människor baserar sina uttalanden på ovetande fördommar istället för att undersöka situationen och läsa de faktan som finns.
Viktoria Berkestam Drysén, 27 jan 2012 kl 14:50
Svar 2 till Per Pehrsson
Jag kan även berätta att min erfarenhet är att det inte är svårare att få jobb som hemundervisad, vare sig i Sverige eller i något annat land heller, än för de som gått i skolan. Jag jobbar inte själv just nu, men det är inte för att jag inte kan få jobb, utan för att just nu så studerar jag på universitet. Min erfarenhet är för övrigt att det inte är av intresse när man söker jobb hur det gick i skolan, eller om man blev hemundervisad, utan det är vad man gjort EFTER skolåldern som är av intresse. Ja, jag har fått jobb, t.o.m i Sverige! Ärligt, skulle du anställa den med grundskolebetyg, eller den som studerat på universitet? Hemundervisning har ingen som helst negativ effekt på om man kommer bli anställd eller inte
Viktoria Berkestam Drysén, 27 jan 2012 kl 14:47
Svar 1 till Per Pehrsson
Bland de svenska och internationella hemundervisare jag känner, har träffat eller har hört talas om så har INGEN av dem avvikande politiska åsikter och väldigt få (varav ingen är svensk) av dem är starkt reigiösa. Jag känner i stort sätt alla hemundervisare i Sverige (de är inte så många) plus hemundervisare i ett 20-tal andra länder, så jag baserar inte mitt vetande på fördommar utan på vetande.

Viktoria Berkestam Drysén, 27 jan 2012 kl 14:45
Äldre inlägg »
Bild: Pat Sullivan/Scanpix
Foto: Pat Sullivan/Scanpix

Mer olja. År 2010 uppskattades de 100 största börsnoterade olje- och gasföretagens investeringar till 798 miljarder dollar. En mycket liten del gick till förnybar energiproduktion skriver Carl Schlyter (MP) med flera.

Förbättra klimatet i?stället

Senaste 30 insändarna>>
Skriv din egen insändare>>

Kontakt                                      

Debattredaktör
e-post: debatt@unt.se
tel: 018-478 12 15

Sportforum

Vill du skriva ett inlägg på UNT:s sportforum?
Mejla till: sportchefen@unt.se
Skriv max 1600 tkn inkl blanksteg. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta texterna.
Sportforum publiceras i lördagstidningen

 

 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »