Publicerad: 2012-02-02 13:02, senaste uppdaterad: 2012-02-03 06:02
Läs upp

ICA-handlare bygger ny butik

Om två veckor tas första spadtaget för en ny matbutik i Knivsta. Butiken kommer bland annat att innehålla ett apotek och en avdelning för hälso- och skönhetsprodukter.

– Framåt första advent hoppas vi att vår Kvantumbutik kan stå klar. Största anledningen till att vi bygger nytt är att vi i dag är alldeles för trångbodda. Vi kan inte få till det sortiment som Knivstaborna vill ha, säger Ica Knivens handlare Roland Hedlund.

Den nya butiken blir dubbelt så stor som den gamla och kommer att ligga på Sågentomten, till höger om Gredelbyleden från motorvägen sett. Här kommer även infarten till Knivsta centrum att placeras i framtiden när Centralvägen förlängs förbi brandstationen, under Gredelbyleden.
– Vi tycker att placeringen är bra eftersom det blir lätt för exempelvis Alsikeborna att ta sig hit med bil, man behöver inte åka genom centrum och krångla. Samtidigt blir det bara 800 meter från dagens butik så att de som brukar gå eller cykla till oss inte heller får för långt, säger Roland Hedlund.
Utanför butiken blir det en parkering med dubbelt så många platser som i dag.

Vad fylls de nya butiksytorna med?
– I princip alla avdelningar blir större. Vi kommer exempelvis att behålla fisk- och delikatessavdelningarna, men bygga ut dem. Nytt är att vi får en välmåendeavdelning för hälsa och skönhet. Vi kommer även att införa självscanning i den nya butiken, säger Roland Hedlund.
I anslutning till butiken byggs också ett Cura-apotek, men något systembolag blir det inte på den här platsen.
– Men så länge Systembolaget funderar så fortsätter vi att vara systemombud. Vi fortsätter också med att vara ombud för Posten, säger Roland Hedlund om den nya butiken.

Av: Maria Lindblom maria.lindblom@unt.se

Kommentarer till artikeln
Ang Systembolag
Det är så långt jag kan uttyda möjligt att etablera handel på samtliga tomter på den södra sidan av Sågenområdet utan detaljplaneförändring och så vitt jag vet så räknas systembolaget till handel. Problemet för SB idag är att de inte hittar en fastighet med tillräklig bärighet i bottenplattan(UNT). Om det nu skall byggas nya fastigheter på Sågen, så borde väl SB visa sitt intresse för någon av dessa lokaler. Vad det gäller något så kallat monopol så undrar man om det verkligen kan vara så intressant att vara ombud med tanke på hur tungt och bökigt det verkar vara. Det är i alla fall den uppfattning man får när man hämtar sin vinare på Ica. Tjejerna på Ica gör ett fantastiskt jobb med att ta emot beställningar och att kolla leg osv. De skall ha all heder och dessutom är de väldigt trevliga.
Gröndahl, 07 feb 2012 kl 15:37
till Görndahl
Man behöver inte bara studera kommunens agerande (kommunen inser att planerna omöjliggör andra matkedjor, etc.; samtidigt inser matkedjor etc. att det är lönlöst att försöka ändra detaljpanen, och Willys etc. har många gånger försökt inleda en dialog med kommunen, men det leder ingen vart), man kan även citera Göran Nilsson (M) (UNT 2010-11-03) där han, angående kritik av detaljplanen säger att " [...] sa Göran Nilsson som erkänner att det kan ligga något i kritiken om att majoriteten vill skydda butikerna i centrala Knivsta.". Angående Systembolaget: detaljplanen kunde anpassats till dess kända behov, men kommunen undvek det; istället låter man ICA behålla systemmonopolet i Knivsta ("finns ingen lokal"). ICA-knivens nuvarande lokaler: kommer aldrig upplåtas till konkurrerande verksamhet
Svensen, 06 feb 2012 kl 9:25
Vilka krav är olika?
Garry verkar vara väldigt insatt i vad som händer på Kommunhuset eftersom han påstår att det ställs olika krav beroende på vem som vill etablera butik i Knivsta.
Det jag har kunnat utläsa av vad som stått i byggnadsnämndens handlingar så har ingen än så länge äns sökt bygglov för någon annan butik än Kvantum. Det borde ju innebära att det Garry skriver inte stämmer om det inte är så att han har andra källor.
Jag tycker som Lisa att det är fantastiskt att vi får en ny butik och om Systembolaget bara kan bestämma sig för var man vill etablera sig så kommer det att öka möjligheterna för andra att etablera butiker här i vårt fina Knivsta.
Gröndahl, 05 feb 2012 kl 19:57
ICA
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, hur kan dom här gamla stofilerna få fortsätta larva omkring som sk, politiker i Knivsta.Den här hålan växer hela tiden så låt affärer mm etablera sig i Knivsta eller ska vi fortsätta med denna svågerpolitik som verkar råda inom vissa oråden.
laszlo, 05 feb 2012 kl 9:14
En liten undran....
Vet inte varför man känner behovet av att synas eller höras,eller rättare sagt försöka att föra "folkets" talan HELA tiden.Senaste 20 åren har det poppat upp butiker som Ica Maxi,Bra pris,Rätt pris,Lidl,WIllys o City Gross.Ingen ska tro att Willys o City Gross kommer att bli den sista aktörena på marknaden.Om tyckarna hade fått bestämma hade man byggt butiker i varje gathörn,men ändå sagt att man handlar i Uppsala.
Hur kan det bli längre för tex dom gamla som bor på Högåsen,Kolungnen som idag tar en promenad ner till butiken?Varför tänker ni inte på dom?Ni som tänker för allas bästa.
Stefan W, 05 feb 2012 kl 8:03
Fin nyhet!
Jätte fin nyhet! Men varför all dennna negativa respons? Jaa, jag vet att vi alla väntar på Willy´s och fortfarande gör det. Men som det ser ut just nu.. kanske vi får vänta ett tag till på den. Och varför inte bara vara tacksam att vi äntligen får en större mataffär hit till våran lilla kommun? Istället för all denna negativt sätt att tänka! Jag personligen är jätte glad att vi får ICA Kvantum.. fast det blir 1,5 km längre bort. Så TACK för att det äntligen händer något!
Liisa, 04 feb 2012 kl 16:13
Frihet men inte för alla..
Jodå Gröndahl. Visst är det frihet att etablera sig, men uppenbarligen ställs det olika krav beroende på vem som söker tillstånd och lokal, något som är typiskt för Knivsta.

Jag håller med dig om att Citygross, dessvärre, sen några månader tillbaks försökt profiliera sitt eget lågpris märke. Något jag påtalat och klagat i butiken. Faktum är att Coop numer, som införde denna ondska från början, har bäst utbud.

Men om du tycker att dessa b-produkter är lika bra som vanliga märkesvaror, ja då är det bara att tycka synd om dina smaklökar. Möjligen kan jag köpa toalettpapper, eller kaffefilter som heter ICA eller Eldorado, men maten... nej tack!
Garry N, 04 feb 2012 kl 14:13
Bygg o byggplan..
jomenvisst, ser ju tjusigt ut att skrivas...men bara en f.. i luften. FÖR i de här fallen så är ju kommunen markägare,dummaste jag läst. Kommunhuset gynnar,,,vem? ICA kvantum...ska tydligen gynna Alsike...Men vad ska gynna alla oss andra som inte klarar att gå 1.5 km längre med matkassar? Och att försöka stoltsera med ett Apotek? Vilket skämt, dom växer ju likt beståndet av fästingar.
Nu ska det ju luta åt en ishall. Men det spar dom väl till nästa val att besluta om..valfläsk som vanligt.
Håller med Gary, om man har bil eller får åka med någon så väljer man helt klart ett centrum i närliggande kommun.
C Vidare, 04 feb 2012 kl 9:30
Miljövänligare att handla lokalt.
Vad jag vet så är det fritt för vem som helst att etablera butik i Knivsta. Det finns något som heter plan och bygglagen som reglerar hur det skall gå till när man bygger och var man får bygga och det är kommunen tillsammans med markägaren som tar fram detaljplan.
Detaljplanen avgör vad som får byggas på en tomt och hur stort och högt det får vara. Är man inte nöjd med detaljplan så får man söka detaljplaneändring vilket varje markägare kan göra.
Om man då som vissa vill kalla detta att motarbeta så tyder det snarare på okunskap.
Vad det gäller Ica varor och Blåvitt så har jag för mig att Willys har Eldorado och City Gross har Favorit, så var Gary handlar kan man ju undra. Många av dessa varor är både billigare och bättre än liknade märkesvaror. Jag tycker att man skall handla lokalt.
Gröndahl, 03 feb 2012 kl 18:04
Men....
Hur kan det finnas plats för ett nytt Ica men inte det Willys Knivstaborna ropat efter i alla år? Kan inte någon ställa politikerna till svars kring varför det skall daltas med Ica hela tiden och Ica skall minsamm få sköta Systemvarorna och Ica hit och Ica dit men absolut inget Willys eller ett Systembolag. Nu får ju folk fortsätta handla i Uppsala och det är ju tid de kunde lagt på annat.Nä, ställ in bygget av Ica Kvantum och ställ upp ett Willys istället,tack.
Kjarkur, 03 feb 2012 kl 13:09
Enfaldigt?
Handeln ska transporteras också dessa 1,6 km extra, om det kanske rör sig om fågelvägen.Vi har just nu vinterväglag som försvårar...

Många äldre och handikappade i synnerhet inom exv Särstaområdet får det besvärligt.De som nu jäser över sin kapacitet och är osolidariska vet nu inte hur de har det nästa vecka, synd om dem...
Ett svagare centrum nästa år och sämre service för många!
Sten R.
Sten R., 03 feb 2012 kl 10:23
Uppföljning på Gary N
Det är välkänt att kommunens politiker (varav 54% är företagare) förhindrar etablering av tjänst- och handelsföretag som drivs av utomstående aktörer: konkurrerande bensinstation med Max-restaurang på andra sidan E4:an stoppades av "miljöskäl"; systembolaget "kan inte finna lämplig lokal"; konkurrerande matvarubutikskedja "finner ingen lokal"; kommunhuset byggs på den bästa affärsmarken (stoppar externa butikskedjor); gallerialösning (som kan locka hit större butikskedjor) för Knivsta förbjuds i detaljplanen för Sågenområdet; större matvarubutik tillåts ej i detaljplanen för Ar-området; etc.; etc. Listan är lång, kommunen är förutsägbar. Nyligen har man tillsatt rektor för Alsikeskolan som är styrelseledamot för en privatskola, och därmed intresserad av att privatisera skolan...
Svensen, 03 feb 2012 kl 10:12
Lätt för vissa
Kan nog tänka mig att det finns de som har problem med att gå 1,5 km extra...

Mig stör det dock inte om den ligger där. Jag har bil vilket gör att jag handlar i Uppsala istället, där det finns konkurrens, billigare varor och bättre utbud. En Kvantumbutik, fylld med ICA's egna undermåliga varor och övrigt sortiment undanknuffat till de nedersta hyllorna gör åtminstone inte mig glad. Blåvita varor fick mig att sluta handla på Coop. ICA's varor har fått mig att sluta handla på ICA.

Tänk att det är så lätt för vissa med sin etablering, när andra ständigt tycks motarbetas. Undrar vad som ligger bakom....
Garry N, 03 feb 2012 kl 8:54
Stackars Harry
Harry får nog stå symbol för dagens I-landsproblem. GÅ 1,5 km? Nä tvi vale. Det vore ju en katastrof att få lite vardagsmotion och friskare kropp.
Erik Fredriksson, 02 feb 2012 kl 17:51
Den finaste nyheten ever..!
Man blir enormt glad att läsa om denna nyhet. Och efter man till och med har sett lite bilder på hur det kommer att se ut i våran nya ICA Kvantum.. så är man dunder lycklig. Det här är det enda vi Knivstabon har väntat på år efter år, en större matbutik!! Så.. tack att vi äntligen får det! MVH//En tacksam ICA Kniven besökare
samberg, 02 feb 2012 kl 15:19

Kontakta redaktionen

Nyhetschef
018-478 15 80
E-post: knivsta@unt.se



 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »