Publicerad: 2012-01-31 20:08, senaste uppdaterad: 2012-02-01 17:02
Läs upp

Arenabeslut först i april

Först i april räknar Uppsala kommun med att få besked från EU-kommissionen om man kan gå vidare med Uppsala Arena i Gränby.

Tidigare har det meddelats att EU-kommissionen ansåg att frågan var färdig för beslut, men nu meddelar Uppsala kommun i ett pressmeddelande att man har fått nya frågor från kommissionen, vilket gör att ärendet fördröjs.

Frågorna handlar bland annat om hur tillgänglig den tilltänkta arenan kommer att vara för allmänheten, hur Almtuna hockeys roll ser ut och hur ägandefrågan ser ut för det tilltänkta fastighetsbolaget och evenemangsbolaget.



Kommentarer till artikeln
Några små tankar från en Uppsalabo.
Vad hade hänt om Gränby arenaprojektet aldrig hade väckts. Hade Uppsala Kommun då satsat 150 miljoner på Gränbyhallen? Vad hade vi fått? En relativt modern arena för 3500-4000 åskadare? Med en eller flera kvartar för gratisätare och andra fyllskallar? Kanske hade den stått klar redan före år 2000 isåfall? Vem vet. Historiens hjul snurrar o forntiden kommer aldrig mer igen. Om en annan får spekulera så tror en annan att elitHockeyn hunnit längre i Uppsala utan blådårarna Littmarck o Hartmann. Om Hockeyintresset här räcker till att ge oss ett stabilt ES lag återstår att skåda. Har vi inte för många Djyrgård, Leksands o Brynässupportar inom stadsgräns o i Uppland i övrigt för att det ska kännas sunt?
Janne Johansson, 03 feb 2012 kl 21:54
@Göran Lantz
Du verkar kunna mest av alla.

- Du har följt bygget i Leksand.
- Du har kontakter på SKL.
- Du vet vad som händer i Uppsala pga relationsbåten och dess organistion.

Med mera, med mera.

Du börjar bli lite urholkad i dina kommentarer, du framställer dig som om du vore fler personer gentemot vilka som kommenterar dina inlägg.

Bara så du vet kommer Uppsala Arena stå på sin plats vare sig du kan påverka det eller inte, din dubbelgångare.

mankan1, 03 feb 2012 kl 18:26
@zewski forts
Vid Globen och den blivande Stockholmsarenan finns Globens Köpcentrum.

Vid Nationalarenan byggs Nordens största köpcentrum, 3 ggr större än Gränby Centrum.

I Malmö finns som sagt Hyllie centrum, 2,5 ggr större än Gränby Centrum.

Vad är det som är så unikt med Uppsala Arena och Gränby centrum?

Det är drygt 800 m fågelvägen mellan Gränby Centrum och Gränbyhallen. Med parkeringsytor placerade emellan så blir det tillräckligt integrerat.
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 19:01
@zewski
Är ju märkligt att du vet om Leksands Ishall än mig. Jag började gå där runt 1970 och under 25 år missade jag inte många matcher. Jag var där under byggtiden och såg vad som behölls och vad som revs. Jag såg sista matchen i Leksands ishall.

Finns inte utrymme vid Gränbyhallen? Herregud! Det är ju bara tomma fält runt där, finns hur mycket utrymme som helst. De kan smälla upp en ishall, en bandyarena, en fotbollsarena och den planerade friidrotts- och innebandyhallen och skapa gemensamma parkeringsytor för dem. Det är DET som är den amerikanska modellen, det är så man bygger där. Sportarenorna på ett ställe med gemensamma parkeringsytor
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 18:51
Den ska alltså länkas samman!
Du verkar inte förstå, Lantz. Hela arenans tillkomst bygger på att den ska länkas ihop med Gränby köpcentrum med allt vad det innebär för exempelvis intänkter. Jag vet inte om du har varit i Gränby köpcentrum, men det är minst sagt välbesökt från åtta på morgonen till tio på kvällen. Det går inte att länka ihop en arena där Gränby ishall ligger i dag med Gränby köpcentrum.
Zewski, 02 feb 2012 kl 16:40
Först kulturen sedan idrotten
Så är det då dags att även bidragen till idrotten styrs över till att ge ränteinkomster åt investerare.
Därmed fortsätter kommunpolitikerna det förbättrande av företagsklimatet som Uppsala Konsert och Kongress innebar.
Utövare av kultur eller idrott får söka sig andra vägar till finansiering av verksamheterna.
Vilket givetvis även det innebär att de som betalar det mesta av skatterna, de lägre inkomsskikten, missgynnas.
Fred Torssander, 02 feb 2012 kl 16:34
Arenan ska länkas ihop med ....
Jo, det fanns biytor i Leksands gamla ishall. Jag har sprungit ut och in i den hallen, så jag vet. Som sagt, det går inte att bygga utanpå Gränbyhallen (som för övrigt delvis är rötskadad), den måste rivas helt. Dessutom finns inte utrymmet vid Gränbyhallen som det fanns i Gävle och Leksand. Så det går inte Lantz, du kan glömma det nu. Det är alltså inte aktuellt och kommer aldrig att bli aktuellt eftersom det inte fungerar. Dessutom är Uppsalaprojektet unikt eftersom det ska länkas samman med köpcentrumet, som är ett av Sveriges största och därmed blir hela projektetet unikt i sitt slag i Sverige. I Malmö blir det likadant, fast där började man med arenen och bygger just nu köpcenter etc kring arenan. Liknande projekt som det i Uppsala kan ses på en del ställen i USA.
Zewski, 02 feb 2012 kl 16:33
@zewski forts
Från "toppen" på Gränbyhallens tak till B-hallen är det 44 m. Det innebär att med en arena mittcentrerad över isen kan man bygga en 88 m bred arena. Tegera Arena är 91 m, det mer tighta Löfbergs Lila är 72 m bred.

Bygger man ihop med B-hallen så kan man i det "U" som idag är ytan mellan A, B och C-hall bygga en välkomsthall. Då har man på ett snyggt sätt sammanfogat de 3 hallarna till en enhet.
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 16:29
@zewski
Det finns inget kvar av gamla Leksands isstadion mer än isytan och betongfundamentet för de 7-8 första raderna på långsidorna. I övrigt byggdes en helt ny arena utanpå, och allt innanför revs. Det fanns inga biytor som du säger, det har byggts efteråt precis som omkädningsrum och annat.

Samma sak med Löfbergs Lila, samma sak med Kinnarps Arena. De som behållt mest av gamla arenan är Brynäs.

Samma sak kan göras i Gränby. Bygga hall utanpå nuvarande, riva den gamla sedan inifrån. Ev behålla läktarna på långsidorna, bygga på dem bakåt och bygga övre etage ovanför och dessutom bygga rejäla kortsidor. Precis som gjorts på andra arenor. Går det på andra ställen, går det i Uppsala också.
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 16:21
Tyvärr, du har fel Lantz
Nej nej nej, Lantz. Det går inte att bygga "utanpå" Gränbyhallen som i Leksand och Gävle t ex. Skall det byggas vid Gränbyhallen måste den jämnas med marken. Det enda som möjligen kan vara kvar är plattan med rören, men det är tveksamt det också. Leksands och Gävles arenor var stora redan från början, flera gånger Gränbys storlek med massor av biytor. Det går inte att jämföra som du gör, tyvärr.
Zewski, 02 feb 2012 kl 14:54
@Framtiden för idrotten i Uppsala
Alla 3 arenor du nämner har byggts på 2000-talet. Leksands byggdes 2005 för 127 milj kr. Konsumentprisindex har sedan 2000 stigit med 20%. Byggkostnaderna har ökat mer än KPI, men att tro att det ökat 300-500% är absurt.

Arenan i Växjö kostade 250 milj, inkl en träningshall.

Örebros Arena är ännu inte färdigbyggd, men kommer ta 5.800 åskådare när det blir klar.

Uppsala skulle precis som Leksand, Örebro, Färjestad, HV71, Brynäs och Timrå kunna bygga en ny arena utanpå Gränbyhallen till en bråkdel av kostnaden av vad det blir för Uppsala Arena. Då skulle det bli pengar över till andra sporter också som är i skriande behov av nya arenor de också.

Jämför t ex:
Tegera Arena 127 milj
Borås Arena 117 milj
Göransson Arena 210 milj

Tre sporter, 454 milj kr
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 14:30
Göran Lantz
Det är bra att du inte har hat Göran för det är inte bra för hjärtat!
Sedan måste du jämföra i rätt sak fråga!
När byggdes Färjestads,Leksands och HV 71 arenor!!!!
Vad tror du dessa skulle kosta att bygga i dag? (3-5 gånger pengarna eller!)
Har du varit i Örebros arena om inte åk ditt och titta så förstår du vad jag menar!
Men Västerås arena håller jag med om att den håller hög klass för pengen den kostade!
Men arena som skall byggas i Uppsala ,Är så mycket mera än bara en is yta!
Sedan såg jag att du inte bodde i Uppsala Kommun så vad är problemet för dig i denna fråga!!
Hela Uppsala se till att komma till Sveriges sämsta arena och heja på Uppsalas stolthet.
Framtiden för idrotten i Uppsala, 02 feb 2012 kl 13:56
@Framtiden för idrotten i Uppsala
Du har helt fel att jag hatar Almtuna eller Uppsalaidrotten, jag bryr mig om den. Jag har också sett att "jag" deltar i Almtunas matchchattar, men där brukar jag aldrig vara, nån tycker om att använda mitt namn.

Jag kan bara inte förstå varför Uppsala ska bygga Sveriges näst dyraste hockeyarena, för de (minst)650 milj kommer att gå ut över övriga Uppsalaidrotten när alla pengar går till Uppsala Arena.

Din förebild är Växjö. Mina förebilder är klubbar som Färjestad, HV71 och Leksand som byggt arenor för runt 8.000 åskådare för 100-150 milj kr. Eller Örebro som nu byggt/bygger för Elitserien för under 100 milj. Eller Västerås som byggt hockeyarena, bandyhall, ny fotbollsarena, 3 sporthallar (största tar 2.800 pers), alltihop för 500 milj kr.

I Uppsala blir tex bandy och fotboll utan
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 10:24
Göran Lantz
Jag vet ej vem du är Göran!
Men jag har en fråga till dig!!!
Vad är det du vill med dessa inlägg!
Vill inte du att dagens ungdomar skall ha förebilder och framtids visioner?
Att du har personligt hat till Almtuna det vet alla som tittar på dessa insändare, och det är upp till dig!
Men tänk lite längre och inte bara i din värld!
Personligen hoppas jag att det går bra för alla sporter i Uppsala.
Att man bygger arenor för det är framtiden för Uppsala!
Skulle vilja säja att Växjö är en förebild för detta!
Heja Tuna ni är dom bästa!!!!
Framtiden för idrotten i Uppsala, 02 feb 2012 kl 9:15
@mankan1
Jag oroar mig inte, varför skulle jag behöva göra det?

OM nu det blir ett positivt besked från EU så ska då ärendet återigen tas till beslut i fullmäktige, med nya beredningstider och nya möjligheter till överklagande för de som vill det.

Sen ska man hitta finansiärer vilket blir intressant hur man ska hitta när alla andra arenaprojekt visar röda siffror och vi är på väg in i en ekonomisk recession som ser ut att bli långvarig och en stor finansiell oro i hela Europa.

Sen kan jag tycka det är synd om inte arenan blir av, för då får vi inget svar på hur realistiska de ekonomiska kalkylerna och antagandena om en massa evenemang och artister till Uppsala varit.

Så jag sitter lugn oavsett vad beskedet blir, det är inte på min skattsedel det hamnar
Göran Lantz, 02 feb 2012 kl 8:58
Bäbyleden 2
Skulle inte förvåna mig om detta tar 60 år som bärbyleden. När man väl bygger så bygger man alldeles för litet och dyrt. Uppsala i ett nötskal tyvärr!
Micke1, 01 feb 2012 kl 20:46
@Göran Lantz
Oroa dig inte du, det löser sig nog.

mankan1, 01 feb 2012 kl 20:30
@mankan1
Att du är lugn är väl inget att bry sig om. Du har ju utropat att det är klart hur många gånger som helst nu, för att återigen utan minsta självkritik vara lika säker igen.
Göran Lantz, 01 feb 2012 kl 16:25
Man kan vara lugn!
April är snart det, jag är ganska lugn att det kommer bli ett positivt beslut, (alltså ett JA).
Så då kan gubbar som Göran Lantz mm att sluta grubbla och undra.
mankan1, 01 feb 2012 kl 15:50
Långbänken ligger inte hos kommissionen
Kanske är bäst att rekapitulera lite i (senare delen) av processen, det hela startade ju redan 2003.

28 sep 2010 tog fullmäktige beslut om Uppsala Arena.

I dec 2010 river Förvaltningsrätten upp beslutet. Man förklarar att alla 3 delar i finansieringslösningen strider mot EU:s statsstödsregler, men konstaterar också att anmälan skulle ha gjorts till EU-kommissionen.

Sedan börjar en lång process att förbereda anmälan. I en artikel 14 sept 2011 skriver UNT om det, och där konstateras att en formell anmälan till EU-kommissionen ännu inte lämnats in, det återstår fortfarande förberedelser för detta.

Det är lite svårt för EU-kommissionen att börja behandla en anmälan som ännu inte kommit in, det är inte hos kommissionen som långbänken funnits
Göran Lantz, 01 feb 2012 kl 8:51
Äldre inlägg »

skuggbudgetar
1754311_preview.jpg?1337847458241_

Blåljus - Gängmisshandel vid Stora torget, dieselstölder och tjuvar fast på övervakningsfilm

Stadsdirektör  Kenneth Holmstedt, t h, delade ut priset till Trappans anställda, här Nils Brundin. Birgitta Wikner håller i blomsterkvasten. Bild: Fredrik Johansson
Foto: Fredrik JohanssonStadsdirektör Kenneth Holmstedt, t h, delade ut priset till Trappans anställda, här Nils Brundin. Birgitta Wikner håller i blomsterkvasten.

Trappan får kvalitetspris

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

leva

Låt din brudklänning glänsa en sista gång. Haka på trenden ”trash the dress”.